- Gratis e-læring, som I selv kan afholde = 1 lektion
- For elever i 8. – 10. klasse
- Velegnet til mindre hold på 5-35 elever
- Nemt at undervise som lærer eller vikar
Ved dine elever, hvad de skal gøre, hvis de eller deres venner pludselig står i en kritisk situation? På 45 minutter kan eleverne lære, at de kan gøre meget ved at gøre lidt.
Om du er en lærer, eleverne kender eller ny vikar – så er det nemt at gennemføre denne undervisning.
Kurset kan f.eks. holdes:
- i en trivselstime
- i et natur- eller håndværksfag
- i en vikartime
Kurset indeholder en gruppeøvelse på 12 minutter med dilemmakort
Når I når til øvelsen, skal I være hurtige til
- at opdele eleverne i grupper
- omdele 3 dilemmakort til hver gruppe
Skærmen viser nedtælling på 10 minutter under gruppeøvelsen.
Hvis I vil bruge mere tid, kan I trykke på pause – og genoptage kurset når, I er klar.
Hvis I vil bruge mindre tid, kan I springe frem i filmen.
Minimal forberedelse – sådan gør du
- Print 4 sæt dilemmakort kort til en klasse på 30 elever
- Klip og sortér, så de er klar til gruppeøvelsen
- Hent dilemmakort her ↓
A4 Dilemmakort til print
Klik på videoen – så er kurset i gang
Vælg visning i fuld skærm i nederste højre hjørne.
I kan altid trykke på pause og spole fem og tilbage.
Hvis du ikke kan se videoen nedenfor, skal du acceptere cookies.
Opfølgning efter kurset
Spørg eleverne
- hvad de synes om kurset
- om de lærte noget, de ikke vidste før
- hvad de vil gøre anderledes
Tal med eleverne om de 3 opmærksomhedspunkter:
- Huskeregler – hvilke regler kan de huske?
- Boddy-aftaler – hver gang. Hvad vil de gøre fremover?
- Voksen back-up – i hvilke situationer vil de kontakte en voksen?
Gratis top-op dialogspil til jer, der gerne vil have mere
- 2 minutters forberedelse
- Gode lærernoter, der gør det nemt at samle op
- Varighed: 1 lektion
Vi kan også komme forbi hos jer
Hvis I kan samle flere klasser – det vil sige mindst 35 elever fra 8.-10. klasse, kommer en af vores frivillige undervisere gerne forbi hos jer med kurset.
Dette kursus tager 2 lektioner.